Second Line Jazzband
har spillet i vores jazzklub, hver andet år, igennem de sidste 10 år, så man fristes til at bruge kalkerpapir, når denne omtale skal skrives. Men næh’e nej. Det er helt nyt, - hver gang. De kan simpelthen så mange numre, -(”500” udtalte en af musikerne, - engang,) at der er ikke behov for gentagelser. Så, - for en stopfyldt sal, lagde de ud med, at trompetisten Jesper Albrektsson sang Irving Berlins ” I’m Putting All My Eggs in One Basket”. Og det er han altså god til. Ikke blot med trompeten, men han synger osse fremragende. Niklas Carlsson fik go’e gamle ”Dinah” godt fra start med sin trombone og i overstadigt humør fik han såmænd også blandet lidt Beatles ind: - ”she loves you, yeah, yeah.” Johan Horner sluttede numret med en gigantisk, ekvilibristisk - (og lang) trommesolo. Kæmpe bifald med tilråb fra salen.
I Duke Ellingtons ”Creole Love Call” blev kontrabassen strøget, (sjældent set i et jazzband),
af bassisten Per Bach. Det gav et velfortjent hvil for højre hånds plaster indbundne pege- og lange finger. Så mente Niklas at pianisten Luis Russell døde tidligt (han blev altså 61 år) og komponerede ”Saragota Shut” posthumt . Det var vist noget vrøvl, men han gav en trombonesolo med trommer som modspil.  Milde himmel, - der var gang i den og de første par kom på dansegulvet. ”I sku’ danse med Olof,- han er så lang,- ja, altså osse i højden ” Den forstod vi selvfølgelig ikke. Og så sang saxofonisten Olof Skoog ”C’est Magnifique” og vi andre sang: ”Oh, la , la, la”, så det gjaldede.
I andet set, var det tid at synge den danske version af ”Hvor er min kone” med hjælp af Bente og Jytte, fra Long John Jazzklub, der sad nok så bekvemt på første række. De fik mikrofonen og gav deres nænsomme besyv. Så sang Niklas så smukt, så smukt Tom Waits ”Take It With Me” ledsaget af et følsomt basspil fra Per Bach. Bragende bifald.
Jesper sang, med kor af Olof og Niklas ”The Monkey Man” som går i den gamle ”Ska” rytme, kendt fra Jamaica og omegn. Settet sluttede med Louis Jordans ”Caldonia” iblandet et stænk Chuck Berry. Så var der gang i frikadellen, - selv tromme-
slageren Johan Horner fik stukket en mikrofon ud til et vokalbidrag.
I sidste set fik vi et ønskenummer. Niklas og Jesper forlod scenen og Olof gik igang på tenorsaxofon i en forrygende udgave af Louis Jordans ”St Phillip Street Breakdown” – og der var fuld knald på. Anders Wasén bidrog med en li’så forrygende banjosolo, og Per Bach trak veksler på sine stakkels fingre, med en knaldhård slaskebas. Stående bifald.  Sidste nummer, der også var et ønske, blev Frankie Valli hittet fra 1967 ”I Can’t Take My Eyes Off You” sunget af Niklas med de andre i kor: ”Oh pretty baby,- don’t bring me down I pray” - -
Så fik vi ikke mere for den femogtyveøre. Louis Primas ”Buena Sera” dannede som ekstranummer,
slutningen på en uforglemmelig stund i Ballerup Jazzklub. Blandt publikum hørtes: ”Det er det bedste
vi længe har hørt”, ”Sikke en dejlig aften”. Det må sgu’ da røre bookerens hjerte.
KS.


fuldt hus
Alle stole i Baghuset kom i brug!
SLJB
Per Bach, bas - Jesper Albrektsson, trompet - Johan Horner, trommer - Anders Wasen, banjo - Niklas Carlsson, trækbasun -Olof Skoog, saxofon og klarinet
entre velkommen
Niklas på vej op mod scenen Birgitte byder velkommen til band og gæster
niklas johan
Besætning
Niklas Carlsson
Johan Horner

Niklas Carlsson,
trombone.

niklas sax
bas
Jesper Albrektsson,
trompet.
jesper
Olof Skoog,
klarinet og saxofon.
olof
Olof Skoog
Per Bach
jesper anders banjo
Johan Horner
trommer.
johan
Anders Wasén,
banjo
anders
Jesper Albrektsen Anders Wasen
Per Bach,
bas
per
udsolgt
 
Scond Line Jazzband var bare helt på toppen

niklas

Second Line Jazzband
var i jazzklubben
fredag den 4. maj 2018
Du kan se flere billeder på det her link
logo